Vem är Enzo Bartoli?

"Enzo föddes 1897 i Nizza di Monferrato och vigde sitt liv till jorden, vinet och människorna i landet vid bergens fot. Han var en enkel och värdig man som i sin tysta strävan sökte efter jordens genuina uttryck. Idag lever hans arv vidare genom dessa viner som vi i sann Enzo anda har förädlat.

Kort sagt – Enzo Bartoli är Piemonte personifierat."

Fint! Historian om en dedikerad vinbonde från Piemonte i norra Italien, genuint helt enkelt.
Men vem är denna Enzo Bartoli, och varför undrar jag det? Vi tar det från början...

Vinåret 2017 börjar lida mot sitt slut och en av de värsta månaderna att bo i vårt avlånga land har kommit, November. Den 7e November släpps en rad nya viner på Systembolaget, men det var förmodligen ingen lång kö utanför Systembolagen runt om i landet denna tisdag. Det enda vinet som spred sig ut bland de flesta butiker runt om landet var en Barbera, vilket jag alltid välkomnar, speciellt om den är av bra kvalité.

Producenten av just den här Barberan klingar solklart Italienskt, men den känns inte riktigt igen?
"Kul med en ny producent på bolaget!" tänker nog många vinintresserade, speciellt Italien-tokar som vi. Idag är all nödvändig information endast en Google-sökning bort, men förvånande nog inte för denna Italienska man som delar förnamn med självaste Ferrari-mannen. Men helt tomt är det sällan när man frågar Google, och i det här fallet var faktiskt enda vettiga träffen en länk till webbsidan för den svenska importören, Independent Wine Company AB.

Äras den som äras bör säger man, så jag ska givetvis nämna att den fina historien i ingressen kommer från just Independent Wine Companys hemsida, där de beskriver denna mystiska Italienare med de fina orden. Läser man vidare på hemsidan så förstår man varför man har en genuin historia att berätta:
"Vi på Independent Wine Co. tror på hållbarhet och transparens. 
Vi jobbar inte med egna varumärken av den enkla anledningen att vi inte tror att vi kan producera bättre produkter än våra producenter. Bakom varje produkt vi säljer finns det en tydlig avsändare. Kort och gott, det finns en producent, en vinmakare och en adress till vinhuset. Kan låta som en självklarhet men ni skulle bli förvånade."
Härligt, det låter helt klart vettigt, speciellt efter att vi själva pratat med vinproducenter på plats nere i Italien som är seriöst oroade för alla stora aktörer som köper upp råvara och massproducerar vin till omöjliga priser.

Men längre än såhär kommer vi inte i sökandet efter Enzo. Ingen av resultaten på Google leder till en hemsida där man hittar mer info om Enzo eller hans efterträdare som nu då bevisligen producerar vin till hans ära, jag menar det finns ju att köpa på vårt lokala Systembolag?! Dags för en utflykt, till nämnda systembolag, för att närmare undersöka flaskan:


Se där, en adress till producentens hemsida, nu snackar vi hard facts! Jag går genast in på hemsidan redan innan jag lämnat butiken (dock utan en flaska i påsen, jag vill först veta vad jag köper innan jag handlar - Det där importören skröt om på hemsidan ni vet). Tyvärr möts jag av en ganska tråkig syn:


Efter att ha planerat ett antal vinresor till Italien vet jag att många vinproducenter har hemsidor, men bara de stora är snygga och har lagt tid och pengar på design. I det här fallet skulle man nästan kunna tro att producenten inte ens vill marknadsföra sig själv mot sina Italienska och internationella kunder. Men jag respekterar att man lägger tid på sitt vin och inte sin hemsida, producenten har ändå lyckats nå Sverige och Systembolaget med sina viner, vilket inte är det lättaste ska ni veta.

Producenten kanske precis registrerat sitt domännamn och håller på att tillverka hemsidan? Även om Enzo föddes redan 1897 så kan man varit sen på bollen och kommit på idén med hemsida och domännamn - Som sagt, fokus på vinet! Men sånt går såklart att kolla upp:


Detta är alltså en skärmdump från den Italienska myndigheten som har full kontroll över alla Italienska domäner, alltså alla som slutar på punkt it.
- Men vänta nu, det där namnet är ett svenskt aktiebolag?
Ja tänka sig, namnet påminner om importören av just Enzos vin som citerades tidigare. Men det är inte samma. Skönt då att all viktig information om svenska aktiebolag är fritt tillgänglig på det här som kallas internet, där min favoritsite för ändamålet är allabolag.se. Klickar man sig vidare genom styrelseordföranden i Lively Wines Sweden AB hittar man snabbt en koppling till importören:


Vid en snabb titt på importörens hemsida finns även Fredrik W med där, med bild och allt.

Ganska snart efter att Barberan nått Systembolaget, har det börjat dyka upp fler viner från Enzo. Just nu är det 5 totalt i hela sortimentet:


Kikar man på detaljerna på den mest intressanta i ovan lista, Barolon, så skiljer de sig på en viktig punkt, producenten!


Nu står inte Enzo Bartoli som producent längre, utan MGM S.r.l, vilket är något helt annat. Hela bolagsnamnet är M.G.M. Mondo del Vino S.r.l. och har en lite mer matigare webbsida än Enzo.
Detta är dock inte några positiva nyheter, i alla fall inte om man letar efter kvalitétsviner från hängivna producenter som i generationer slitit för att ta fram det bästa ur sin råvara, baserat på tidigare generationers erfarenhet.

Det här inlägget är kanske inte den bästa marknadsföringen för dessa viner, men det ska nämnas att jag försökt få kontakt med importören för att reda ut producent-frågan, men tyvärr med radiotystnad som resultat.

Jag har även pratat med Systembolaget, som meddelar att de publicerar den information de får från importören, och att de inte faktagranskar denna men att de däremot testar produkten så att den inte är felaktig eller rent av farlig.

Personligen kan jag dock tycka att när man har alkoholmonopol som vi har i Sverige med Systembolaget, då bör man som konsument kunna lita på informationen på hemsidan, där man idag skyltar med en producent som helt enkelt inte existerar mer än i en påhittad text om en vinbonde som förmodligen aldrig existerat. Det närmsta man kommer en Enzo Bartoli är en Italiensk basketspelare, men den enda koppling han har till vin är att han spelade i ett lag vars namn lätt går att blanda ihop med den populära druvan från Toscana: Sangiorgese.

Hade jag inte redan sågat importören så hårt i det här inlägget hade jag även visat en skärmdump från deras beskrivning av deras "framgångsrecept", men det känns lite väl hårt... eller?


Slutsats

Precis tvärtemot som det här inlägget började, så är Enzo Bartoli INTE Piemonte personifierat, utan kommersialiserat och förfalskat. Det finns ingen personlighet bakom de produkter som bär detta namn, utan snarare en stor jätte som köper upp vinböndernas råvaror till priser som gör att de knappt har råd att ha kvar sin vingård som gått i generationer. Ett billigt Barolo, ja, men Barolo? Tveksamt.

Så länge man inte bor i Nordkorea väljer man själv vilket vin man köper till helgens middag, men själv kommer jag alltid att välja ett vin från en producent som existerar och tar vinproduktionen på allvar. Besök en riktig producent, gärna i Piemonte, så kommer ni förstå varför det är viktigt att vara en medveten konsument.

Uppdatering 2018-10-30 17:30

Intresset för det här ämnet var betydligt större än vad jag trodde, och många har hört av sig och vill veta mer. Jag har nu skickat en förfrågan till Systembolagets pressavdelning att svara på följande frågor:
  1. Vem är ansvarig för att den produktinformation som Systembolaget publicerar på sin hemsida samt i butik är korrekt, Systembolaget eller importören?
  2. Vilka kontroller gör Systembolaget av ursprunget av en produkt i sortimentet?
  3. Vilken information får Systembolagets anställda i butik gällande produkter i det fasta sortimentet? Får personalen mer bakgrundsinformation om produkten än det som publiceras på hyllan och på hemsidan?
  4. Hur kom vinet med artikelnummer 79600 in i sortimentet, var det via kval från beställningssortimentet eller via en annan väg?
  5. Hur hanterar Systembolaget kundrapporter om felaktig produktinformation, så som den jag skickade till kundtjänst den 23 augusti 2018?
Så fort jag får svar på detta kommer jag att givetvis att uppdatera det här inlägget.

Del 2 finns nu publicerad här. Där ingår svar på ovanstående frågor till Systembolaget.

PS. Har ni mer information om dessa viner eller hur de produceras? Jag uppdaterar gärna blogginlägget, så hör av er till kontakt@eftersmak.se).

Kommentarer

  1. Bolaget agerar helt i enlighet med marknadsförarnas och PR-konsulternas mantra: Storytelling, det ljug.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är tråkigt att man inte kan lita på informationen man får som konsument. Men alltid bra att bli påmind om att man skall vara uppmärksam på att vissa saker endast är fina historier!

      Radera
  2. Jag gissar det stämmer in med "faktakollens gyllene regel". Om något låter FÖR bra för att vara sant, så är det ofta så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det tyvärr, och i det här fallet blinkade varningslampan direkt när jag såg vinet i butiken.

      Radera
  3. Ett tips kan vara att kolla med Konsumentverket, som hanterar frågor om falsk marknadsföring. De borde kunna svara på om man får skriva något som är hitte-på (gissningsvis gäller samma regler för alla varor, så frågan är större än Systembolaget).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, det ska jag göra!

      Radera
  4. Never let the truth get in the way of a good story.....

    SvaraRadera
  5. Kan även tilläggas att historien om den strävsamma Enzo Bartoli för första gången uppmärksammades av vinbloggaren FinaVinare via Instagram, redan 2017-12-14,

    https://www.instagram.com/p/Bcrjtx5ld1S/

    Något som den gången fick Livets Goda att radera diverse texter på webben och tona ner sin profil en tid. Har sedan själv kunnat konstatera att herr Bartoli fått nytt liv igen och kommit tillbaka med ett antal kompletterande produktlanseringar hos Systembolaget. Och att avslöjandet för strax ett helt år sedan, helt tycks ha avklingat i mediabruset. Ett mannaminne verkar bara bli kortare och kortare.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar